Ľudskoprávne princípy v učebniciach občianskej náuky
Vzdelávanie o ľudských právach je kľúčové pri pestovaní demokratickej kultúry a aktívneho občianstva, rovnako ako aj pri prevencii extrémizmu a radikalizácie. Stredisko sa preto v novej analytickej štúdii bližšie pozrelo na spôsob, akým sú ľudskoprávne princípy pokryté učebnicami občianskej náuky pre druhý stupeň základných škôl. Cieľom tejto štúdie je opis a analýza pokrytia kompetencií pre demokratickú kultúru najpoužívanejšími učebnicami občianskej náuky na základných školách z pohľadu toho, aké vedomosti a zručnosti v oblasti ľudských práv a prevencie negatívnych javov ústiacich do radikalizácie a (násilného) extrémizmu učebnice ponúkajú.
Štúdia nemá ambíciu hodnotiť ani komplexne analyzovať Štátny vzdelávací program, ani hodnotiť to, do akej miery sú alebo nie sú analyzované učebnice kompatibilné so Štátnym vzdelávacím programom, prípadne či idú alebo nejdú nad jeho rámec. Jej cieľom je zistiť, či sú v učebniciach správne a tiež korektne a inkluzívne zobrazené základné ľudskoprávne princípy, ku ktorým sa aj Slovenská republika zaviazala v medzinárodných ľudskoprávnych dokumentoch. Vzdelávanie k ľudským právam ako súčasť práva na vzdelanie je totiž jedným zo záväzkov Slovenskej republiky vyplývajúci z čl. 13 Medzinárodného paktu o hospodárskych, sociálnych a kultúrnych právach, z čl. 26 Všeobecnej deklarácie ľudských práv, alebo z čl. 29 Dohovoru o právach dieťaťa.
Pozitívne je možné hodnotiť, že základné demokratické a ľudskoprávne princípy sú v učebniciach uvedené a zdôraznené opakovane, aj cez predstavenie hlavných relevantných ľudskoprávnych inštitúcií alebo medzinárodných dokumentov obsahujúcich ľudskoprávne záväzky, ktoré sa Slovenská republika zaviazala dodržiavať. Učebnice primerane vysvetľujú základné princípy fungovania spoločnosti, demokratických inštitúcií alebo aktívnej občianskej participácie na príkladoch blízkych cieľovej skupine žiakov a žiačok základnej školy.
Na druhej strane, analyzované učebnice v slabšej miere deklarujú univerzálnu uplatniteľnosť týchto základných ľudskoprávnych princípov, najmä z hľadiska toho, ktorých skupín sa tieto princípy týkajú. Učebnice totiž síce jasne hovoria, že ľudské práva a rovnosť platia pre všetkých, avšak pri uvádzaní konkrétnych príkladov sú niektoré skupiny obyvateľstva systematicky vynechávané. Zatiaľ čo v učebniciach sa opakovane hovorilo o škodlivosti predsudkov a nevyhnutnosti tolerancie národnostnej, etnickej, či náboženskej inakosti, iné skupiny obyvateľstva, často diskriminované napríklad na základe pohlavia, rodu, či sexuálnej orientácie a iných dôvodov v súlade s antidiskriminačnou legislatívou, boli v učebniciach v rámci ilustratívnych príkladov systematický opomínané, prípadne zobrazované spôsobom, ktorý (aj keď neúmyselne) ďalej replikuje stereotypné a stigmatizujúce zobrazovanie.
Odporúčania štúdie preto obsahujú nielen aktualizáciu učebníc, ale aj podporu vzdelávania pedagógov a dôraz na využívanie doplnkových materiálov. Dôraz kladie na komplexný prístup, ktorý by mal zahŕňať aj ďalšie vzdelávacie nástroje a metódy.
Štúdia je dostupná na stiahnutie a čítanie (pdf, 3 MB)